Παρασκευή 6 Μαρτίου 2020

6 ΜΑΡΤΙΟΥ- ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΗΜΕΡΑ ΚΑΤΑ ΤΟΥ ΣΧΟΛΙΚΟΥ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΥ

Λουμπαρδέας Ανδρέας


ΤΙ ΕΙΝΑΙ Ο ΣΧΟΛΙΚΟΣ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΣ;

Ο όρος σχολικός εκφοβισμός αρχικά χρησιμοποιήθηκε για να περιγράψει την επιθετική συμπεριφορά μεταξύ μαθητών, αλλά συνδέθηκε επίσης με τη βία και την παραβατική συμπεριφορά στο σχολείο.
·                                                                          Πότε μελετήθηκε για πρώτη φορά;

Το φαινόμενο του σχολικού εκφοβισμού μελετήθηκε για πρώτη φορά το 1970 από το Νορβηγό ψυχολόγο Daniel Olweus και το 1987, σε πολλά επιστημονικά περιοδικά εμφανίζεται ο σχετικός όρος “bullying”. 

Ενώ σαν φαινόμενο επισημαίνεται και καταγράφεται τη δεκαετία του 1970, δεν θα πρέπει να θεωρηθεί ότι εμφανίζεται και τότε. Εξάλλου αποτελεί μια ακόμη έκφραση της βίαιης συμπεριφοράς η οποία υπάρχει με τη γέννηση του ανθρώπου. 


               Μορφές  σχολικού εκφοβισμού;

       1.    Υβριστικές ή περιπαικτικές εκφράσεις για τη φυλή, την  εθνικότητα, τη θρησκεία, την ταυτότητα αναπηρίας, τη σεξουαλική ταυτότητα του θύματος.

     2.    Διάδοση κακοηθών και ψευδών φημών.

3.    Χρησιμοποίηση υβριστικών ή περιπαικτικών εκφράσεων, πειράγματα, παρατσούκλια, κοροϊδία.

4.    Απειλές και εκβιασμό.

5.    Εσκεμμένο ή συχνό αποκλεισμό μαθητών από κοινωνικές δραστηριότητες, κοινωνική απομόνωση ή αποκλεισμό.

·       Ποιες είναι κάποιες πιθανές συνέπειες του φαινομένου αυτού;
Τα παιδιά που πέφτουν επαναλαμβανόμενα θύματα σχολικού εκφοβισμού συχνά εμφανίζουν συμπτώματα κατάθλιψης και συχνά αυτοκτονικές τάσεις. Δυστυχώς, πολλά παιδιά στον κόσμο έχουν οδηγηθεί στην αφαίρεση της ζωής τους και παρά την ενημέρωση των τελευταίων ετών, τέτοια φαινόμενα εξακολουθούν να υπάρχουν.


Δηλώσεις του Προέδρου  του χαμογελου του παιδιού κου  Κώστα Γιαννόπουλου στην συνάντηση που διοργάνωσε «Το Χαμόγελο του Παιδιού» με αφορμή την Σχολική Ημέρα ενάντια στο Σχολικό εκφοβισμό.

«Η εμπειρία μας, τόσο μέσα από την καθημερινή μας παρουσία σε όλα τα σχολεία πανελλαδικά όσο και από τις κλήσεις που λαμβάνουμε, μας έχει δείξει ότι ο Σχολικός εκφοβισμός και η Ενδοσχολική βία υπάρχουν τόσο στη σχολική κοινότητα όσο κι έξω από αυτήν. Δυστυχώς δεν είναι μια «μόδα» που περνάει αλλά ένα φαινόμενο που αποκτά όλο και περισσότερες μορφές. Εσείς αντέχετε στη σκέψη ότι το παιδί σας δε θέλει να πάει σχολείο ή δεν μπορεί να κοιμηθεί το βράδυ γιατί κάποιος το «πειράζει»; Αντέχετε στη σκέψη ότι κάποια παιδιά δεν ανέχονται άλλο τα «αστεία» ή το διασυρμό και θέλουν να δώσουν ένα τέλος στη ζωή τους για να σταματήσει το μαρτύριό τους; Εμείς στο Χαμόγελο δεν το αντέχουμε και γι’ αυτό βρισκόμαστε δίπλα στα παιδιά τόσο σε προληπτικό / συμβουλευτικό επίπεδο όσο και θεραπευτικό. Ας αρχίσουμε να αποδεχόμαστε ότι τα παιδιά μας έχουν τη δική τους φωνή κι ας τα ακούσουμε, ας τα παρατηρήσουμε, ας τα θωρακίσουμε για να γίνουν οι ενήλικες που θα κάνουν την κοινωνία μας καλύτερη» 
                                                          Πώς μπορεί να αντιμετωπιστεί;
Οι γονείς κυρίως, αλλά και οι εκπαιδευτικοί, έχουν καθοριστικό ρόλο στην αντιμετώπιση του φαινομένου. Οφείλουν να βρίσκονται κοντά στα παιδιά τους, να επικοινωνούν μαζί τους και να αντιλαμβάνονται άμεσα οποιαδήποτε αλλαγή στη συμπεριφορά τους.
Οι γονείς όλων των παιδιών, θα πρέπει να μάθουν στα παιδιά τους να σέβονται τη διαφορετικότητα, αλλά και τα ίδια να υπερασπίζονται τα παιδιά που πέφτουν θύματα σχολικού εκφοβισμού.
ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΤΟΥ ΣΥΝΗΓΟΡΟΥ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΤΗΣ  ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΒΙΑΣ

Δυστυχώς, ο σχολικός εκφοβισμός είναι ένα ευρέως διαδεδομένο φαινόμενο όχι μόνο στην Ελλάδα, αλλα παγκοσμίως. Πολλά παιδιά υποφέρουν καθημερινά, γι αυτό θα πρέπει όλοι μας να συμβάλουμε στην μείωση αν όχι στην πλήρη εξαφάνιση του . 
Οι νέοι θα πρέπει να μάθουν να αποδέχονται τη διαφορετικότητα από μικρή ηλικία και να μάθουν επίσης πως όλοι οι άνθρωποι είναι ξεχωριστοί. 

Έτσι κι αλλιώς, μπορεί να είμαστε όλοι διαφορετικοί, μα ας μη ξεχνάμε πως  είμαστε όλοι ίσοι!!!                                                    


Αντωνάκη Δήμητρα - Νικολακοπούλου Ελένη - 
Τζαβάρα Αγγελική             Γ ΛΥΚΕΙΟΥ






Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου